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[e-비즈니스학과 김태훈 교수] Research Talk at University of Wisconsin–Madison


지난 2월 10일 e-비즈니스학과 김태훈 교수는 University of Wisconsin–Madison의 경영대학에서 guest speaker로서 초청 연구 발표를 하였습니다. 공저자들과 함께 진행 중인 연구에 대한 발표를 미국 명문 대학에서 초대 받고 발표를 함으로써 자신의 연구를 관련 분야 권위자 분들에게 알리고 또한 그들의 의미 있는 의견을 들을 수 있는 소중한 시간이었다고 합니다. 발표한 연구는 다음과 같이 요약될 수 있습니다.

This research explains user contribution and its social-welfare value around urban areas with a mobile virtual community. The authors first conceptualize a virtual and spatial factor, i.e., virtual crowdedness, and address its role in encouraging user contribution. The findings are theoretically explained by the tension between prosocial behavior of and bystander effect on the mobile virtual community. In addition, this research theorizes whether and how user contribution, attributed to self-interest, supports social welfare for the whole citizenry. The authors found that user contribution improves the mobility of urban transportation and reduces social and economic costs. As an exemplar of citizen-data science, this research takes a spatial and panel data approach to analyze the large-scale data on mobile app users, traffic conditions, and their locations in the urban region.